الشناوي يوجه رسالة مُثيرة لبايرن ميونخ: "أحنا أبطال أفريقيا"

الأحد 07/فبراير/2021 - 11:27 ص
كتب: ابراهيم الخطيب
محمد الشناوي حارس
محمد الشناوي حارس الاهلي
حرص محمد الشناوي، حارس مرمي الفريق الأول لكرة القدم بالنادي الأهلي، على الحديث عن مباراة فريقه أمام نادي بايرن ميونخ الالماني المقرر لها غدًا الأثنين.

وقال الشناوي في المؤتمر الصحفي قبل المباراة: "احنا عارفين اننا هنلاعب بايرين ميونيخ بطل اوروبا وعارفين كويس امكانيتهم، وكنا بنسعي اننا نلاعب البايرين فى نصف النهائى، بس احنا كمان بطل افريقيا ونقدر اننا نكون منافس ونقدم ماتش كويس".

وتابع محمد الشناوي: "لاعيبة البايرين عندهم ثقه فى نفسهم حقهم، بس احنا مش اقل من حد وانا واثق فى لاعيبتنا وان شاء الله نقدر نقدم ماتش كويس ونكون عند حسن ظن الجمهور اللى كان ورانا من اول ما وصلنا للدوحة لحد ماتش الدحيل".

حقق الفريق الأول لكرة القدم بالنادي الأهلي فوزًا غاليًا بهدف دون رد، على حساب نادي الدحيل القطري، في ربع نهائي كأس العالم للأندية في ربع نهائي كأس العالم للأندية.

سجل هدف النادي الأهلي والمباراة الوحيد اللاعب حسين الشحات في الدقيقة 30 من زمن الشوط الأول، عقب تسديدة صاروخية من خارج منطقة الجزاء.

وبهذا الفوز يلتقي الفريق الأول لكرة القدم بالنادي الأهلي، مع نظيره نادي بايرن ميونخ في نصف نهائي كأس العالم للأندية غدًا الأثنين في تمام الثامنة مساءً.