أمير مرتضي يقدم روشتة علاج انهيار الكرة المصرية في 10 نقاط

الأحد 07/يوليه/2019 - 10:05 ص
كتب: إسلام عبدالتواب
وان ثري| بوابة الرياضة المصرية
أكد أمير مرتضي منصور، المشرف العام على فريق كرة القدم في نادي الزمالك، أنه من الممكن استغلال خروج منتخب مصر من بطولة أمم إفريقيا 2019، لبناء منظومة قوية لإدارة اتحاد الكرة.

وكتب أمير عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي "تويتر":"‏‏ ‏ممكن نستغل الخروج المهين من البطولة إننا نبني منظومة قوية لإدارة الكرة في مصر في العشر سنوات القادمة.. السؤال الأهم من مين هم رئيس واعضاء الاتحاد القادم.. درسوا ايه وفين.. ممكن نجيب ناس مش مشهورة بس عندهم علم.. والله العظيم مش لازم اللي يشتغل في الكرة يكون لعب كرة ‎فرصة نصلح".

وتابع:"مين اللي بيختار اتحاد الكرة اصلًا!! مراكز الشباب واندية الدرجة التانية والتالتة ليهم صوت زي الزمالك والأهلي والأسماعيلي والمصري والأتحاد بالتالي سهل الحصول على اصواتهم في الانتخابات!! لازم تتحط معايير عادلة لمين اللي ليهم حق انتخاب اتحاد الكرة".

‏وواصل:"مواصفات عضو مجلس ادارة اتحاد الكرة المصري؟؟شرط ان يكون لاعب كرة سابق مقيد بسجلات الاتحاد كلاعب سابق او شغل منصب عضو مجلس ادارة اي نادي!! ودي طبعًا كارثة يعني لو واحد مصري درس في الفيفا او اكبر جامعة رياضية في العالم واشتغل في برشلونة لا يحق له الترشح لمنصب في اتحاد الكرة المصري".

‏واستطرد:"مؤهلات رئيس وعضو مجلس ادارة الاتحاد؟؟معظم نجوم الكرة في العالم مؤهلاتهم الدراسية ضعيفة فا مش بالضرورة انك كنت لاعب نجم وموهوب في الزمالك او الأهلي او يوفنتس حتى انك تكون موهوب في الإدارة لازم اي حد يتشرح يكون حصل على دراسات حقيقية من الاتحاد الانجليزي او الاسباني مثلًا ‎قانون".


‏وزاد:"وظيفة عضو مجلس ادارة اتحاد الكرة؟لا يصح لعضو مجلس ادارة اتحاد الكرة انه يكون دخله من اي شئ متعلق بكرة القدم،عايز تكون في اتحاد الكرة مينفعش تكون مذيع رياضي او مقدم برنامج او صحفي رياضي او محلل او مدرب ده تضارب مصالح،نائب رئيس الاتحاد الاسباني مش بيقدم برنامج كرة في اسبانيا!!".

‏وقال:"قوة المنتخب راجعة لقوة المسابقة المحلية!يعني لو الدوري قوي ومنتظم وليه معايير ثابتة هيفرز لاعيبة على مستوى جيد جزء منهم هيحترف والباقي هيفضل يلعب في مسابقة محلية محترمة زي جيل ٢٠٠٦ و٢٠٠٨ اللي كان معظم قوامه من محللين،مش معناه عن رضايا عن الدوري وقتها كنظام بس كان بيفرز مواهب".


‏واكد:" الكرة لعبة جماهيرية،،مع احترامي لأندية الشركات والمؤسسات واندية رجال الاعمال،يجب تقنين الاوضاع اللاعب اللي اتربى في نادي معندوش جماهير لا يصلح ان يكون لاعب دولي يتحمل الضغط بإستثناء صلاح،النادي اللي معندوش استاد يتملى بالمشجعين يروح يلعب في دوري الشركات".

‏وتابع:"وضع نظام يجبر المستثمرين انه بدل ما يعمل نادي انه يشتري اسهم في اندية جماهيرية محتاجة تطوير زي المنصورة والشرقية وطنطا واسوان وغيرهم يعني مثلًا شركة انبي ترغب في الاستثمار الرياضي تنزل راعي لفريق السويس وتمتلك اسهم في النادي واللاعيبة وهتكسب فلوس".


وأوضح:"لازم نشوف مدرسة في كرة القدم نعمل معاها تؤامة حقيقية لازم يكون لينا هوية ومرجعية تناسب امكانيتنا ونبعت مدربين واداريين البرازيل والارجنتين وهولند والمانيا وانجلترا وننقل التفاصيل لمصر ومعايشات ودورات حقيقية مش الدورات اللي بتتاخد زي رخصة القيادة وانت قاعد في البيت".


‏واتم:" لازم دخل اتحاد الكرة من البث الفضائي والرعاة يتصرف على حاجتين تطوير الموظفين بالمنظومة وعلى الاندية،يعني مكافأة الدوري المصري لا تقل عن ١٥٠ مليون جنيه والنادي اللي يصعد للمتاز يحصل على ٢٥مليون جنيه،مثلًا لو المصري او الاتحاد خد الدوري مش هيبيع لاعيبته وهيفضل ينافس لسنوات".